Content Management System Sebagai Penguat Pelaku UMKM Melalui Pelatihan Media Pemasaran Online

Authors

  • Iwan Purwanto Dosen
  • Adrian Sjamsul Qomar
  • Rully Mardjono
  • Anik Nur Habyba

DOI:

https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v4i1.200

Keywords:

technology, management, MSMEs, OPAKK

Abstract

This training activity has the aim of providing an understanding of technological developments and their use, as well as providing training on the process of designing a website based on website content processing management, so that it leads to digital-based marketing. The method used in this activity uses the OPAKK method where the activity emphasizes material development, application, and confirmation and ends with a brief consolidation. This training activity has been able to provide scientific enrichment to MSME actors, this is evidenced by the presence of 86.2% of participants who are very satisfied with the activities carried out and have a good impact scientifically and develop insight for participants and businesses in general.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andi. (2004). Aplikasi Program PHP dan MySQL untuk Membuat Website Interaktif. Yogyakarta: Andi Offset.

Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah. (2016). Pedoman Umum Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Dasar dan Menengah. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, Jakarta. Indonesia.

Hamid. (2011). Pengembangan “Technopreneurship” di Perguruan Tinggi dan Implikasi Kebijakannya.

Handayani, Meni. (2016). Pencapaian Standar Nasional Pendidikan Berdasarkan Hasil Akreditasi SMA Di Provinsi DKI Jakarta. Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan dan Kebudayaan, Balitbang Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta. Indonesia.

Hidajat, Tri Wahjoedi. (2013). Persepsi Pengelola terhadap Peran Sistem Informasi Manajemen (SIM) Berbasis Teknologi Informasi (TI) pada Pengelolaan Administrasi Sekolah Menengah Kejuruan Kota Mojokerto. Pascasarjana Universitas Negeri Malang. Kota Malang, 114-121. Jawa Timur. Indonesia.

Hurriyati, Ratih. (2012). Penerapan Model Strategi Pemasaran Usaha Kecil Berbasis Web 2.0 Sebagai Upaya Dalam Meningkatkan Daya Saing Industri Kecil.

Laser, N., Rully, M., Dimmas, M., & Elfira, F. H. (2021). Pengembangan Keterampilan Guru Melalui Pelatihan Pengelolaan Media Pemasaran Berbasis Digital. Abdimas Universal, 3(2), 111–122,

Lembaga Peta Mutu Pendidikan (LPMP) Provinsi DKI Jakarta. (2019). Hasil Analisis Peta Mutu dan Rekomendasi Peningkatan Mutu Pendidikan Provinsi DKI Jakarta Jenjang Pendidikan SMA Tahun 2019. DKI Jakarta. Indonesia.

Mu’alimah. (2009). Peran Sistem Informasi Manajemen (SIM) Dalam Peningkatan Layanan Pendidikan Di SMA Darul Ulum 2 Unggulan BPPT – RSBI Jombang. Institut Agama Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. Kota Surabaya. Jawa Timur. Indonesia.

Mulyanto, Agus. (2009). Konsep Sistem Informasi dan Aplikasi. Surabaya: Pustaka Pelajar. Indonesia.

Murpi, Solehudin. (2012). Business Plan Praktik dan Dahsyat untuk UMKM. Jakarta: Laskar Aksara

Nemat, Rania. (2011). Taking a look at different types of e‐commerce. IASIT 4(2), 123-129.

Nugroho, Adi. (2010). E-Commerce Memahami Perdangan Moderen di Dunia Maya. Bandung: Informatika.

Purwanto, I., & Mardjono, R. (2021). Cobit 5 dalam Proses Audit Tata kelola Teknologi Informasi pada Dinas Pendidikan Kabupaten Tulang Bawang–Lampung. Explore: Jurnal Sistem Informasi dan Telematika (Telekomunikasi, Multimedia dan Informatika), 259-264

Rochaety, E., Rahayuningsih, P, & Yanti, P. G., (2010). Sistem Informasi Manajemen Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara. Indonesia.

Turban, E. (2005). Decision Support Systems and Intelligent Systems. Edisi Bahasa Indonesia Jilid 1. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Downloads

Published

2022-04-16

How to Cite

Purwanto, I., Qomar, A. S., Mardjono, R., & Habyba, A. N. (2022). Content Management System Sebagai Penguat Pelaku UMKM Melalui Pelatihan Media Pemasaran Online. bdimas niversal, 4(1), 59–64. https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v4i1.200

Issue

Section

Artikel