Strategi Pemasaran UMKM di Desa Lubuk Enau Melalui Media Banner dan Google Maps

Authors

  • Icha Chandra Universitas Indo Global Mandiri
  • Sutra Meilani Rizki
  • Malik Hakim
  • Ayu Lestari Setia Ningrum
  • Wiradinata Karaihandak
  • Reny Aziatul Pebriani
  • Siti Komariah Hildayanti
  • Herda Sabriyah Dara Kospa

DOI:

https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v7i1.550

Keywords:

Thematic KKN, MSMEs, Merketing Strategy, Media Banners, Google Maps

Abstract

This Thematic Real Work Lecture (KKN) aims to help Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) in Lubuk Enau Village in improving marketing strategies through the use of Banner Media and Google Maps. MSMEs in this village face challenges in reaching a wider market due to limited accessibility and lack of knowledge about digital marketing technology. Therefore, the KKN team took the initiative to introduce and implement two promotional media that could significantly increase business visibility. Through this activity, the KKN team provides training and assistance to MSMEs on how to design and install effective banners, as well as how to register and optimize their business locations on Google Maps. The KKN team successfully provided training and mentoring to 31 MSMEs, which resulted in increased business visibility through the installation of attractive banners and location registration on Google Maps. The enthusiasm of MSME actors for digital marketing increased, which is expected to strengthen relationshio with consumers and support local economic growth. This activity is an example of the implementation of a marketing strategy that can be adopted by other villages with similar characteristics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antoni, G. (2022). Peningkatan Ekonomi Masyarakat Desa Lubuk Enau Kecamatan Lembak Kabupaten Muara Enim Melalui Potensi Desa. 5(2), 134–139.

Fitriyani, Z. A., Dandy, D. A., Prasetyo, D., Indasari, D., Nurfiansyah, E., & Putri, E. A. (2024). Pendampingan Pembuatan Label dan Banner Sebagai Upaya Strategi Pemasaran Produk UMKM Cenil Mbok Mini. ASPIRASI : Publikasi Hasil Pengabdian dan Kegiatan Masyarakat, 2(1), 136–149.

Jamaludin, A., Firmansyah, Y., Afra, A. F., Halimatussa, D., Alfajri, F. A., Fahrezaldi, H. M., Hernalis, H., Firmansyah, I., & Nurasyiah, M. S. (n.d.). Pelatihan Ekonomi Kreatif Berbasis Teknologi Informasi Bagi Karang Taruna, UMKM Masyarakat Lokal Dalam Strategi Pemasaran “Cariumulya Creative.” 37–47.

Kadeni, & Srijani, N. (2023). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Demagogi: Journal of Social Sciences, Economics and Education, 1(1), 11–18. https://doi.org/10.61166/demagogi.v1i1.2.

Novianti, A. D., Anshor, A. H., & Fauzan, M. I. (2024). Pemanfaatan Desain Banner Guna Meningkatkan Ketertarikan Konsumen Pada UMKM Penjualan Pedagang Kaki Lima di Kampung Jarakosta. Jurnal Pelita Pengabdian, 2(2), 2179–2184. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v5i2.2536.

Sahetapy, H. V, Hahury, H. D., Metekohy, S., & Siaila, S. (2024). Pelatihan dan Pendampingan Pembuatan Tag Lokasi Usaha Berbasis Google Maps sebagai Upaya Promosi UMKM di Kota Ambon. 9(2), 534–541.

Salman, S., Sholihah, D. D., Pembangunan, U., Veteran, N., & Timur, J. (2024). Pemanfaatan Desain Banner Guna Meningkatkan Ketertarikan Konsumen Pada UMKM Kelurahan Gunung Anyar Tambak. 5(2), 2179–2184.

Septi, S. D. N., & Ariescy, R. R. (2024). Pemanfaatan Google Maps Untuk Meningkatkan Penjualan Pada UMKM Seblak 55 Kelurahan Rungkut Menanggal. 5(2), 2250–2255.

Shofi, N. L., Swasti, I. K., & Manajemen, J. (2024). Strategi Pemasaran Pada UMKM di Sirah Kencong Melalui Pembuatan Banner. 3(1), 81–86.

Umam, F., Arrow Sakti Darren Leksono, Rina Novita Sari Indah, Nisa Umrotul Mila, Mokhamad To’ib, Choirun Ni’mah, Nurul Isnaini, Ervina Martiana, Gagas Erdi Saputro, Waras Harianto, Lantarno, Choirun Nisak, Muhammad Yayang Eka Kurniawan, Mohammad Efendi, Soviska Nur Aini, Miftakhul Jannah, & Mochammad Saifur. (2024). Penggunaan Google Maps Sebagai Media Pemasaran Produk UMKM Kerupuk Desa Balongbsesuk Kecamatan Diwek Jombang. Jurnal Pengabdian Multidisiplin, 4(2). https://doi.org/10.51214/00202404981000.

Wicaksono, M., & Kurniawan, Y. A. (2016). Tingkatkan Brand UMKM Melalui Desain Banner Informatif Agar Berdaya Saing di Desa Pulopancikan. 19(5), 1–23.

Downloads

Published

2024-09-23

How to Cite

Chandra, I., Rizki, S. M., Hakim, M., Ningrum, A. L. S., Karaihandak, W., Pebriani, R. A., Hildayanti, S. K., & Kospa, H. S. D. (2024). Strategi Pemasaran UMKM di Desa Lubuk Enau Melalui Media Banner dan Google Maps. bdimas niversal, 7(1), 78–83. https://doi.org/10.36277/abdimasuniversal.v7i1.550